როგორ მოვემზადოთ სამოქალაქო განათლების ტესტირებისთვის? - მასწავლებლის საგამოცდო პროგრამა
ზაფხულის გამოცდებისთვის როგორც მაძიებელი მასწავლებლები, ასევე პედაგოგობის მსურველები ემზადებიან. სამოქალაქო განათლების სწავლებით ბევრი ახალგაზრდაა დაინტერესებული. ქვემოთ მოცემული ინფორმაცია დაგეხმარებათ, საფუძვლიანად მოემზადოთ გამოცდისთვის:
ტესტის მაქსიმალური ქულაა 60. მისი შესრულებისთვის გეძლევათ 5 საათი.
სამოქალაქო განათლების საგამოცდო ტესტით მოწმდება:
- საპროგრამო მასალის ცოდნა და მისი გამოყენების უნარი;
- სხვადასხვა სახით (ტექსტი, რუკა, ფოტო, დიაგრამა) წარმოდგენილი მასალიდან საჭირო ინფორმაციის გამოყოფა (იდენტიფიცირება);
- ერთი და იმავე ინფორმაციის სხვადასხვა სახით გამოხატვა (ტრანსფორმაცია);
- საპროგრამო მასალის გააზრების, ანალიზის, განზოგადებისა და ინფორმაციიდან დასკვნის გამოტანის უნარი;
- დამოუკიდებელი, კრიტიკული აზროვნების უნარი.
გთავაზობთ საგამოცდო პროგრამას:
პროფესიული უნარ-ჩვევები
კვლევა
- საზოგადოებრივ ცხოვრებაში საკუთარი შესაძლებლობების, ადგილისა და მნიშვნელობის გაანალიზება;
- საზოგადოებრივი ცხოვრებისათვის მნიშვნელოვანი მოვლენებისა და პროცესების ამოცნობა და მრავალმხრივი გაანალიზება;
- საზოგადოებრივი, რელიგიური, საგანმანათლებლო, სამართლებრივი, სახელმწიფო და ეკონომიკური ინსტიტუტების ფუნქციებისა და მნიშვნელობის გაანალიზება.
- დემოკრატიული პრაქტიკის ანალიზი საზოგადოების ინტერესებთან, ტრადიციებთან და ღირებულებებთან მიმართებაში.
- სამოქალაქო ცხოვრების, პოლიტიკისა და სახელმწიფოს მიზეზ-შედეგობრივი ანალიზი;
- საქართველოს პოლიტიკური ცხოვრების საფუძვლების ანალიზი;
- სახელმწიფოს კონსტიტუციური დემოკრატიის ჯანსაღი ფუნქციონირების ხელშეწყობისათვის მოქალაქეთა შესაძლებლობების შესწავლა-ანალიზი;
- საზოგადოებრივი ინტერესების განხორციელებისათვის სამოქალაქო მონაწილეობითი პროცესების მნიშვნელობის ანალიზი;
შეფასება
- საზოგადოებრივ მოვლენებსა და პროცესებთან მიმართებაში პოზიციის გამომუშავება და არგუმენტირებულად დაცვა;
- საზოგადოებრივ მოვლენებსა და პროცესებთან მიმართებაში სხვადასხვა მიდგომისა თუ პოზიციის კრიტიკულად შეფასება;
- მოვლენების, პროცესებისა და პოზიციების შეფასებისას შესაბამისი კრიტერიუმების გამოყენება.
- კონსტიტუციის საფუძველზე მოქმედი ხელისუფლების საქმიანობაში დემოკრატიის მიზნების, ღირებულებებისა და პრინციპების ასახვის შეფასება;
- ქვეყნის დემოკრატიაში მოქალაქეების როლის, მათი პირადი პოლიტიკური და ეკონომიკური ვალდებულებების შეფასება;
პროფესიული ცოდნა
საზოგადოებრივი მეცნიერებების საფუძვლები და ძირითადი ცნებები:
- საზოგადოებრივი მეცნიერებების ძირითადი საგანი და კვლევის ასპექტები;
- პიროვნებისა და საზოგადოების განვითარების ძირითადი კანონზომიერებები;
- კულტურის არსი, რაობა და მისი მრავალფეროვნება;
- რელიგია, როგორც კულტურული ფენომენი;
საზოგადოებრივ მეცნიერებებში გამოყენებული ძირითადი მეთოდები
- მსჯელობა - ფაქტი და მოსაზრება;
- ანალიზი (მიზეზ-შედეგობრივი, შედარებითი, სიტუაციური);
- სოციალური სტატისტიკა და ანალიზი;
- კვლევის რაოდენობრივი და თვისებრივი მეთოდები.
ადამიანის უფლებები და თავისუფლებები
- ადამიანის უფლებებისა და თავისუფლებების საფუძვლები;
- ადამიანის უფლებების განვითარების ძირითადი ისტორიული ეტაპები;
- უფლებებისა და თავისუფლებების არსი;
- ადამიანის უფლებებისა და თავისუფლებების კლასიფიკაცია;
- ადამიანის უფლებებისა და თავისუფლებების განმსაზღვრელი ფუძემდებლური დოკუმენტები.
კონფლიქტი და მშვიდობის მშენებლობა
- კონფლიქტი: მისი მართვა, გადაჭრა, ტრანსფორმაცია, კონფლიქტის ანალიზის ტექნიკები;
- კონფლიქტურ სიტუაციაში ქცევის სტრატეგიები და ტიპები;
- მშვიდობა, როგორც პროცესი – მისი არსი და სწავლების სტრატეგიები;
- ფორმალური და არაფორმალური სამშვიდობო განათლება.
მშვიდობიანი თანაარსებობა და მრავალფეროვანი გარემო
- უმრავლესობა, უმცირესობები, მოწყვლადი ჯგუფები;
- თანასწორობა და დისკრიმინაცია;
- ინტეგრაცია და ასიმილაცია;
- სტერეოტიპები;
- ტოლერანტობა: მისი არსი და განზომილებები.
დემოკრატიის არსი და მისი ძირითადი ინსტიტუტები
- დემოკრატიის მიზნები, ღირებულებათა საფუძვლები და პრინციპები;
- დემოკრატიის განვითარების ძირითადი ისტორიული ეტაპები;
- დემოკრატიული ინსტიტუტები და მათი მნიშვნელობა საზოგადოების განვითარებაში.
ძირითადი საზოგადოებრივი ინსტიტუტები და მათი ურთიერთქმედება
- საზოგადოებრივი ინტერესები და სამოქალაქო საზოგადოება;
- საზოგადოებრივი ინსტიტუტები და სისტემები;
- სამოქალაქო საზოგადოების ძირითადი კომპონენტები: არასამთავრობო ორგანიზაციები, მედია, ინტერესთა ჯგუფები და არაფორმალური საზოგადოებრივი გაერთიანებები;
- სამოქალაქო მონაწილეობა.
მოქალაქეობა და მისი ასპექტები
- მოქალაქეების სოციალური როლები;
- მოქალაქის უფლებები, მოვალეობები და პასუხისმგებლობა;
- მოქალაქის როლი ქვეყნის დემოკრატიაში;
- საზოგადოებრივ-პოლიტიკურ ცხოვრებაში მოქალაქის ინფორმირებული, დაფიქრებული და ეფექტური მონაწილეობის ფორმები.
- სახელმწიფოს კონსტიტუციური დემოკრატიის ჯანსაღი ფუნქციონირების ხელშეწყობა.
გლობალური პრობლემები და მისი მოგვარების გზები
- სოციალური დაავადებები – ალკოჰოლიზმი და ნარკომანია;
- არასრულწლოვანთა დამნაშავეობა;
- განათლება და მისი ხელმისაწვდომობა;
- დევნილები და ლტოლვილები;
- სიღარიბე და მისი დაძლევის გზები;
- მდგრადი განვითარება და მისი ასპექტები;
- არათანაბარი განვითარება და კორუფცია;
- ტრეფიკინგი;
- სახელმწიფოს ძლიერების თანამედროვე მახასიათებლები და გლობალიზაცია;
- საერთაშორისო სახელმწიფოთაშორისი და არასამთავრობო ორგანიზაციები. საქართველოს ურთიერთობების პრინციპები მსოფლიოს სხვა ქვეყნებთან;
სახელმწიფოსა და სამართლის განვითარების ძირითადი თეორიები
- მმართველობა და თვითმმართველობა;
- ძირითადი პოლიტიკური თეორიები და მათი არსი;
- სახელმწიფოს ნიშნები, ფუნქციები, მოწყობა;
- სახელმწიფოს ტიპები: მმართველობის ფორმები, საზოგადოებრივი წესწყობილება და პოლიტიკური რეჟიმები;
- სამართლებრივი სახელმწიფო და მისი მახასიათებლები;
- კანონის უზენაესობა და კანონიერება;
- სამართლებრივი კულტურა;
- საერთაშორისო სამართალის სახეები (ჰუმანიტარული, სისხლის სამართალი, გარემოსდაცვითი, ადამიანის უფლებების, შრომის და ა.შ.) და მისი მნიშვნელობა;
- საქართველოში სახელმწიფოს განვითარების ძირითადი ეტაპები;
- საქართველოს სახელმწიფოს კანონმდებლობა და მისი კავშირი საერთაშორისო სამართალთან (საქართველოს კონსტიტუცია და მისი ძირითადი პრინციპები).
ეკონომიკის ძირითადი ცნებები, კატეგორიები და თეორიები
- ძირითადი ეკონომიკური სისტემები;
- ბაზრები და მათი ტიპები;
- ფული და მისი ფუნქციები;
- ეკონომიკური საქმიანობა, ბიზნესის ფორმები, ორგანიზება და დაფინანსება;
- კეთილდღეობის არსი და მნიშვნელობა;
- საზოგადოებრივი სარგებლობის საქონელი და მომსახურება;
- სოციალურ-ეკონომიკური უსაფრთხოება და პოლიტიკა;
- პროფესიონალიზმი და ცოდნის ეკონომიკა;
- ეკონომიკური გარემო;
- სახელმწიფოს ეკონომიკური ფუნქციები.
მასალების მოძიება შეგიძლიათ სამოქალაქო განათლების სასკოლო წიგნებში, ასევე მეტი ინფორმაციის სანახავად იხილეთ ბმული.
იხილეთ 2019 წლის გამოცდის ტესტი.
იხილეთ შეფასების სქემა და სწორი პასუხები