15 შთამაგონებელი ციტატა მასწავლებლებზე - „მოსწავლეებს არ აინტერესებთ რამდენი იცით, სანამ არ გაიგებენ, რამდენად ზრუნავთ მათზე“
მასწავლებლობა ერთ-ერთი საინტერესო პროფესიაა. ამას მოწმობს სხვადასხვა მწერლის, პოლიტიკოსის, აკადემიკოსისა თუ გამოჩენილი ადამიანის მიერ პედაგოგებისადმი მიძღვნილი ციტატები.
გთავაზობთ 15 შთამაგონებელ ფრაზას, რომლებიც მასწავლებლებს სიამაყით აავსებენ და საკუთარი პროფესიის სიკეთეზე კიდევ ერთხელ დააფიქრებენ.
- „მე ვერავის ვერაფერს ვასწავლი; მე მხოლოდ მათი დაფიქრება შემიძლია“ (სოკრატე) - მასწავლებლები სვამენ კითხვებს და ეხმარებიან მოსწავლეებს პასუხების მოძებნაში. თუმცა, სწავლა არ არის მხოლოდ სწორი პასუხის პოვნა, არამედ ისაა გზების სწავლება, რომელსაც მივყავართ პასუხამდე.
- „მითხარი და დამავიწყდება. მასწავლე და დავიმახსოვრებ. ჩამრთე და ვისწავლი“ (ბენჯამინ ფრანკლინი) - დროთა განმავლობაში გაკვეთილებს ვივიწყებთ, მაგრამ მიღებული გამოცდილება კვალს ტოვებს. მასწავლებლებს აქვთ პრივილეგია, მოსწავლეებს ადრეულ ასაკში მისცენ გამოცდილება.
- „სწავლება ოპტიმიზმის უდიდესი გამოვლინებაა“ (კოლინ უილკოქსი) - მოსწავლეთა მხრიდან უპატივცემულობის, რთული ქცევისა ენთუზიაზმის ნაკლებობის პირობებში, მასწავლებლებს აქვთ რწმენა. ისინი გვირაბის ბოლოს სინათლეს ხედავენ და მოსწავლე ნაბიჯ-ნაბიჯ მიჰყავთ წარმატებამდე - ეს არის ჭეშმარიტად ოპტიმიზმის უდიდესი ძალა.
- „თუ ერთი წლის განმავლობაში გეგმავთ, ბრინჯი დათესეთ; თუ გეგმავთ ათწლეულს, დარგეთ ხეები; თუ მთელ ცხოვრებას გეგმავთ, გაანათლეთ ხალხი“ (ჩინური ანდაზა) - ცოდნა აზროვნების საკვებია. თუ გსურთ ძირეული და სასიკეთო ცვლილებები, ამას მხოლოდ ხალხის განათლებით შეძლებთ.
- „მასწავლებლობა არის ერთადერთი პროფესია, რომელიც ქმნის ყველა სხვა პროფესიას“ - მასწავლებლები ზრდიან კინორეჟისორებს, ასტრონავტებს, არქიტექტორებს, მეწარმეებს... რომ არა მასწავლებლები, მსოფლიოს არ ეყოლებოდა ადამიანები, რომლებიც ცვლიან სამყაროს. საბოლოო ჯამში, სწორედ მასწავლებლებს აქვთ უდიდესი ძალა, შექმნან სუპერგმირები.
- „ოცნების ახდენა იწყება, უმეტესად, მასწავლებლით, რომელსაც სჯერა შენი, რომელიც გიბიძგებს და გიბიძგებს შემდეგი საფეხურისკენ, ხანდახან მწარე ჯოხსაც გახვედრებს, რომელსაც სიმართლეს უწოდებენ“ - ზოგჯერ სიმართლე მტკივნეულია. მოსწავლეები პატივს უნდა სცემდნენ მასწავლებლებს, მაათ, ვინც მტკიცე და ხშირად მკაცრია, რადგან საბოლოო ჯამში, ეს სიმკაცრე მოსწავლეთა წარმატებისთვის აუცილებელია.
- „როგორია მასწავლებელი, უფრო მნიშვნელოვანია, ვიდრე ის, რასაც ის ასწავლის“ (კარლ მენინგერი) - ჩვენ ვასწავლით იმას, რაც ვიცით, მაგრამ როგორ გავცემთ, ჩვენზეა დამოკიდებული. მასწავლებლების გაზიარებული ცოდნა მოსწავლეებს ყოველთვის იმის მიხედვით დაამახსოვრდებათ, თუ როგორ გრძნობდნენ ისინი თავს სწავლის დროს.
- „ჩვეულებრივი მასწავლებელი ამბობს. კარგი მასწავლებელი განმარტავს. უკეთესი მასწავლებელი აჩვენებს. საუკეთესო მასწავლებელი შთააგონებს“ (უილიამ ა. უორდი) - შთაგონების ცეცხლის ანთებას მხოლოდ ნაპერწკალი სჭირდება. კლასში მასწავლებლები აცოცხლებენ იდეებს არა მხოლოდ ცოდნის გადაცემით, არამედ ფანტაზიის წახალისებით.
- „ათას დღეს გულმოდგინე სწავლას სჯობს ერთი დღე დიდ მასწავლებელთან“ (იაპონური ანდაზა) - ჭეშმარიტად დიდი მასწავლებლისგან სწავლა აღმოჩენაა და არა უბრალოდ სწავლა. შთაგონებული მოსწავლისთვის ერთი ასეთი დღე ათასდღიანი სწავლის ტოლფასია.
- „კარგი მასწავლებელი სანთელს ჰგავს - ის თავის თავს წვავს სხვებისთვის გზის გასანათებლად“ (მუსტაფა ქემალ ათათურქი) - ხელფასი, ანაზღაურებადი შვებულება და არდადეგები სასიამოვნოა, მაგრამ მსხვერპლი, რომელსაც მასწავლებლები გასცემენ, ფასდაუდებელია. ხშირად შეუმჩნეველია მასწავლებელთა შეუპოვარი შრომა, მხოლოდ მათ იციან, რომ ვერ მიიღებენ იმის სანაცვლოს, რასაც გასცემენ, თუმცა არასოდეს ნებდებიან.
- „ბავშვებს უნდა ასწავლონ როგორ იფიქრონ და არა რა იფიქრონ“ (მარგარეტ მიდი) - კანონები, თეორიები და ფაქტები შეიძლება შეიცვალოს, მაგრამ ლოგიკური აზროვნების პროცესი არის ის, რაც გვაიძულებს წინსვლას. მასწავლებლებს არასოდეს უნდა დაავიწყდეთ, რომ ისინი ახალ გონებას აყალიბებენ და არ უნდა მოაქციონ ჩარჩოებში.
- „შეგიძლია მოსწავლეს ასწავლო გაკვეთილი ერთი დღით, მაგრამ თუ შეგიძლია ასწავლო ცნობისმოყვარეობა, ის სწავლას მანამდე გააგრძელებს, სანამ ცოცხალია“ (კლეი პ.ბედფორდი) - ცნობისმოყვარე გონება ვერ დაკმაყოფილდება. მას სურს ყოველდღე ნახოს, იგრძნოს და ისწავლოს.
- „თუ ბავშვები მოდიან ჩვენთან ძლიერი, ჯანსაღი,აქტიური ოჯახებიდან, ეს აადვილებს ჩვენს საქმეს. თუ ისინი არ მოდიან ჩვენთან ძლიერი, ჯანსაღი, აქტიური ოჯახებიდან, ეს უფრო მნიშვნელოვანს ხდის ჩვენს საქმეს“ - მოსწავლეებზე შეიძლება გავლენა იქონიოს ოჯახმა და აღზრდამ, მაგრამ მასწავლებლების გადასაწყვეტია, გამოავლინოს თითოეულში ნიჭი და ძალა. თითოეულ მოსწავლესთან მოპყრობა ისე, როგორც უნიკალურთან, ყოველდღიური გამოწვევაა, რაც მასწავლებლებს აიძულებს გვერდი აუარონ პიროვნულ მიკერძოებებს და წინასწარგანწყობებს.
- „მოსწავლეებს არ აინტერესებთ რამდენი იცით, სანამ არ გაიგებენ რამდენად ზრუნავთ მათზე“ - ზრუნვა ვლინდება ქმედებებით, მოტივებითა და პირადი მსხვერპლით.
- „პატარა გონების ჩამოყალიბებას დიდი გული სჭირდება“ - დიდი გული არ არის მიდრეკილი ძალაუფლების, სტატუსის ან აღიარების ძიებისკენ. დიდი გული ზრუნავს სუსტებსა და პატარების საჭიროებებზე. ალბათ ამიტომაცაა, რომ ყველას მოწოდება არაა მასწავლებლობა.